Az emlĂ©kesten a több, mint kĂ©t Ă©vtizede egyĂŒtt fellĂ©pĆ elĆadĂłk egyike, ĂdĂĄm betegsĂ©ge miatt nem lehetett jelen. SĂĄndor egyedĂŒl tisztelgett a 240 Ă©ve szĂŒletett zeneszerzĆ Ă©s hegedƱmƱvĂ©sz zseni elĆtt Veisz GĂĄbor, a BartĂłk RĂĄdiĂł szerkesztĆ-mƱsorvezetĆje közremƱködĂ©sĂ©vel.
Bartunek Katalin a CsigĂł malom KulturĂĄlis Ă©s MƱvĂ©szeti Központ AlapĂtvĂĄny elnöke köszöntötte az elĆadĂłkat, tovĂĄbbĂĄ Bayer Ilona televĂziĂłs mƱsorvezetĆt. Mint elmondta, a JĂĄvorkai fivĂ©rek Ă©vek Ăłta visszatĂ©rĆ fellĂ©pĆk a CsigĂł Malomban.
Veisz GĂĄbor beszĂ©lt arrĂłl, hogy Bach hat szĂłlĂł szonĂĄtĂĄja volt az elsĆ olyan sorozat, amit egy zeneszerzĆ hegedƱre komponĂĄlt. SzĂłlt tovĂĄbbĂĄ PaganinirĆl, az elsĆ virtuĂłz mƱvĂ©sz Ă©letĂștjĂĄrĂłl. Mint kiderĂŒlt, Paganini hatĂĄssal volt a kĂ©sĆbbi szerzĆkre, Schumannra, Lisztre, Brahmsra, akik feldolgoztĂĄk mƱveit, tĂ©mĂĄira variĂĄciĂłsorozatokat komponĂĄltak.
JĂĄvorkai SĂĄndor elmondta, hogy Vivaldi ugyancsak virtuĂłznak szĂĄmĂtott, de Paganini teljesen megvĂĄltoztatta korĂĄban a hegedĂŒlĂ©st, a hangszer vonĂłja sokat vĂĄltozott, korĂĄbban ovĂĄlis alakĂș volt Ă©s a mƱvĂ©sz ĂĄllĂtĂłlag brĂĄcsa vonĂłval jĂĄtszott. Olyan bal kĂ©z technikĂĄt alkalmazott, amit addig senki, ezĂ©rt az ördög cimborĂĄjĂĄnak tartottĂĄk.
SĂĄndor vallotta, hogy Paganini 24 Capriccio cĂmƱ darabja mĂĄr gyermekkorĂĄban tetszett, alig vĂĄrta, hogy eljĂĄtszhassa. Ăt Ă©ves kora Ăłta hegedĂŒl, több, mint hĂșsz Ă©ve egyĂŒtt lĂ©p fel testvĂ©rĂ©vel, akit annak idejĂ©n Ć inspirĂĄlt a hangszeres jĂĄtĂ©kra.